روش‌های کاهش نویز (نوفه) موتورهای پیشرانش هوایی
کد مقاله : 1008-AERO2024
نویسندگان
مهسا حسن خانی *1، فتح اله امی2
1دانشجو
2استاد، دانشکدة مهندسـی مکانیـک، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
در این مقاله به معرفی و بررسی روش‌های کاهش نویز (نوفه) سیستم‌های پیشرانش جت هوایی پرداخته شده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که نویز بر سلامتی انسان تاثیر مستقیم دارد. از این رو، با توجه به توسعه روزافزون حمل و نقل هوایی سازمان‌های استاندارد مختلف قوانین سخت‌گیرانه ای را برای فعالین صنعت هواپیمایی ایجاد کرده‌اند. این قوانین منجر به توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با کاهش نویز مخصوصا در موتورهای هوایی شده است. روند کاهش نویز در هواپیماها از تغییرات اساسی در چرخه موتور ناشی شد که بهبود چشمگیری در بهره‌وری سوخت داشت و همچنین تلاش‌های تدریجی در کاهش نویز که نیازمند بهینه‌سازی دقیق بود تا از آسیب به نیروی پیشرانه و بهره‌وری جلوگیری شود. نتایج این بررسی نشان می‌دهد تکنولوژی‌های معرفی شده تاثیر زیادی در کاهش نویز داشته‌اند و این امر سبب بکارگیری این تکنولوژی‌ها در توسعه صنعت موتورهای هوایی شده است. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به نازل‌های شورون، موتور با نسبت بای-پس بسیار زیاد، کنترل نویز فعال، فن جاروب شده رو به جلو،استاتورهای جاروب شده و خمیده، نازل‌های بای-پس با مساحت متغیر، پره‌های نرم استاتور، آسترهای آکوستیک اشاره کرد. اکثر این تکنولوژی‌ها نیاز به یک دید همه جانبه و چند رشته‌های در مورد موتور هواپیما دارند.
کلیدواژه ها
نویز- موتورهای پیشرانش هوایی-توربوفن-نازل شورون-آسترهای آکوستیکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی