حل عددی توزیع نیروی پیشرانش و توان موتور در راستای طول پره ملخ هواپیما |
کد مقاله : 1038-AERO2024 (R1) |
نویسندگان |
حمیدرضا جشنانی *1، فتح اله امی2، حمید رادمنش3 1دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه تربیت مدرس 2استاد، دانشکدة مهندسـی مکانیـک، دانشگاه تربیت مدرس 3دانشیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری |
چکیده مقاله |
مطالعه آئرودینامیک ملخ موتور هواپیما برای بهبود بازده آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. برای این کار از روشهای متعددی استفاده میشود. علاوه بر سایر پیشرفتهای مهم در ارتباط با شکل آئرودینامیکی پرهها یا فرآیند حرکت انتقالی ملخ، معرفی ملخهای گام متغیر و گام ثابت در صنعت هوانوردی است که به محور موتورهای پیستونی یا جت متصل میشوند. در این تحقیق ویژگیهای آئرودینامیکی و برخی از محدودیتهای مربوط به اثر تراکمپذیری در یک هواپیمای ملخی سهپرهای مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد. برای محاسبه سرعت القایی پره در حرکت دورانی، بر اساس نظریه گردابه گلدشتاین با تقریب نسبت ثابت چرخش جریان با هندسه متناظر با گام آئرودینامیکی در نوک پره، استفاده شده است. شکل یکپارچه نیروی پیشرانش ملخ و گشتاور نوشته و ضرایب بیبعد پره و بازده پیشرانش تعیین شده است. در مقایسه با بال یک هواپیما، تفاوتهای مهمی ازنظر نیروی برآ، سرعت القائی ایجادشده و محدودیتهای مربوط به سازه و عملکرد ملخ مشاهده شد. در نهایت حل عددی برای توزیع نیروی پیشرانش و توان موتور در راستای طول ملخ یک هواپیمای جت ملخی سبک با توجه به هندسه پره بهدست آمده است. |
کلیدواژه ها |
ملخ – نیروی پیشرانش – سرعت القائی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |