بررسی عددی و تجربی اثر بالک بر عملکرد آیرودینامیکی بال پرنده اثر سطحی EK-12 . |
کد مقاله : 1057-AERO2024 (R1) |
نویسندگان |
محمد قربانی *، عبدالعلی حقیری دانشگاه امام حسین علیه السلام |
چکیده مقاله |
بهینه سازی آیرودینامیکی شناورهای پرنده با استفاده از بالک یک موضوع جذاب و مهم در علم هوافضا است. در این مقاله، روشهای مختلفی را برای طراحی و بهینه سازی آیرودینامیکی شناور پرنده EK-12 با استفاده از بالکها مورد بررسی قرار میدهیم. بالکها افزونههایی هستند که با کاهش گردابههای لبهای و افزایش نیروی برآ، بازده آیرودینامیکی شناورهای پرنده را بهبود میبخشند. ما ابتدا مدلهای عددی را برای شبیهسازی جریان هوا اطراف بالکها با استفاده از روشهای اجزاء محدود ارائه میدهیم. سپس، پارامترهای هندسی بالکها را بهینه میکنیم تا نیروی برآ را بیشینه و نیروی پسا را کمینه کنیم. در نهایت، با انجام آزمایشهای تجربی در تونل باد، نتایج شبیهسازی را با دادههای آزمایشگاهی مقایسه میکنیم و دقت و کارایی روشهای پیشنهادی را نشان میدهیم. نتایج نشان میدهند که با استفاده از بالکها، میتوان بازده آیرودینامیکی شناور پرنده EK-12 را به طور قابل توجهی افزایش داد. بهینه نمودن پرندههای اثر سطح می تواند تأثیرات بسزایی بر بکارگیری هر چه بیشتر آنها و همچنین رغبت مضاعف برای کاربری تجاری و نظامی ایجاد نماید. |
کلیدواژه ها |
شناور پرنده- اثر سطح- عملکرد آیرودینامیکی- بالک - پسای القایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |