اثرات هندسهی نوک پره بر عملکرد آیرودینامیکی کمپرسور محوری گذرصوت |
کد مقاله : 1072-AERO2024 |
نویسندگان |
میلاد بیگی *1، مهدی معرفت2، رضا مداحیان2، حسن مسعودی راد2 1ندارم 2ندارد |
چکیده مقاله |
در این تحقیق با استفاده از شبیهسازی عددی سه بعدی به بررسی اثرات هندسه لقی نوک پره بر عملکرد کمپرسور گذرصوت تک مرحلهای (روتور 37 ناسا) پرداخته شده است. لقی نوک پره به صورت یکنواخت و شیبدار افزایش و کاهش یافته است. معادلات حاکم به صورت جریان پایا و تراکمپذیر بوده و برای مدلسازی آشفتگی جریان از مدل توربلانسی k-ε استاندارد استفاده شده است. شبیهسازی جریان سیال در نرمافزار انسیس سی.اف.ایکس انجام شده است و نتایج عددی بهدست آمده با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر محققان اعتبارسنجی شد. در ادامه اثر افزایش و کاهش لقی نوک پره در سه دسته کلی هندسه مورد بررسی قرار گرفته است. پس از شبیهسازی میدان جریان تحت هندسههای مختلف در نهایت مشاهده گردید که افزایش لقی نوک پره باعث افزایش دبی جریان نشتی و به تبع آن افت دبی جریان اصلی و کاهش نسبت فشار کمپرسور میگردد. همچنین نتایج نشان میدهد که تغییر لقی لبه فرار پره اثر کمتری نسبت به تغییر لقی لبه حمله پره در میزان نشتی نوک پره دارد. |
کلیدواژه ها |
کمپرسور جریان محوری – شبیهسازی عددی – لقی نوک پره– اسنداد جریان – روتور 37 ناسا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |