اصلاح خطای بایاس و دریفت سیستم‌های ناوبری اینرسی متصل‌به‌بدنه به روش چندموقعیتی
کد مقاله : 1083-AERO2024
نویسندگان
علیرضا مافی1، مهسا قاسمی1، حامد محمدکریمی *2
1دانشجو
2هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده مقاله
سیستم‌های ناوبری اینرسی برای شروع به کار، بایستی از موقعیت، سرعت و وضعیت اولیه خود در دستگاه ناوبری آگاه باشند. در حالت ایده‌آل می‌توان از خروجی حسگرهای اینرسی برای اجرای فرایند انطباق استفاده کرد؛ اما این چالش وجود دارد که شتاب‌سنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها به منابع خطای بسیاری آلوده هستند. انجام پیش‌پردازش بر روی داده‌ها برای محاسبه خطای معین، فرایند جامعی نیست و سایر منابع خطا همچنان نامشخص باقیمانده است؛ زیرا برخی از آن‌ها تصادفی بوده و نمی‌توان به‌طور مستقیم آن‌ها را اصلاح کرد. بااین‌وجود، برخی از این خطاها را می‌توان تخمین زد؛ عمده‌ترین آن‌ها بایاس تصادفی شتاب‌سنج‌ها و دریفت تصادفی ژیروسکوپ‌ها است. یکی از روش‌های اصلاح خطای بایاس و دریفت در سیستم‌های اینرسی متصل‌به‌بدنه استفاده از روش «چندموقعیتی» است. از ویژگی‌های مهم این روش، سادگی در اجرا به همراه دقت بالا در تخمین بایاس و دریفت تصادفی در سیستم است. در این روش با قرارگرفتن سیستم در موقعیت‌های وضعی متفاوت، می‌توان بایاس و دریفت تصادفی در سیستم را بادقت خوبی تخمین زد. در این پژوهش، در ابتدا پس از استخراج روابط ریاضی برای محاسبه بایاس و دریفت تصادفی، رابطه تحلیلی برای بهینه‌ترین مانور «چندموقعیتی» استخراج شده‌است. در ادامه با استفاده از شبیه‌سازی، روابط و مانور استخراج‌شده، اعتبارسنجی شده‌است. در نهایت نیز با اعمال سناریوهای مختلف برای موقعیت وضعی سیستم، صحت مانور طراحی‌شده سنجیده شده‌است.
کلیدواژه ها
ناوبری اینرسی، انطباق اینرسی، مانور چندموقعیتی، خطاهای تصادفی، جبران‌سازی خطا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر