بررسی میزان انتشار دی اکسید کربن در صنعت هوانوردی ایران - آینده پژوهی بر پایه سناریوهای مسیرهای اجتماعی و اقتصادی مشترک 1 تا 5
کد مقاله : 1096-AERO2024
نویسندگان
سعید رستمی1، عباس ملکی1، خدایار جوادی *2
1دانشگاه صنعتی شریف
2هئیت علمی
چکیده مقاله
نقش هوانوردی در جامعه مدرن امروزی غیر قابل انکار است. رشد سریع در حمل و نقل هوایی باعث افزایش نگرانی‌هایی در ارتباط با مسائل زیست محیطی شده است که نیاز به توجه ویژه دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات آن انتشار دی اکسید کربن می‌باشد که می‌تواند تغییرات اقلیمی را ناشی شود. در این پژوهش با استفاده از مدل یکپارچه هوانوردی آینده هوانوردی ایران تا سال 2040 مبتنی بر سناریوهای مسیرهای اجتماعی و اقتصادی مشترک بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهند که سناریوی مسیرهای اجتماعی و اقتصادی 5 بیشترین رشد درآمد کیلومتر مسافری، بیشترین مصرف سوخت جت و بیشترین انتشار دی اکسید کربن را پیش‌بینی می‌کند. از طرفی کمترین میزان پیش‌بینی شده برای درآمد کیلومتر مسافری، مصرف سوخت جت و انتشار دی اکسید کربن متعلق به سناریوی اس‌اس‌پی 4 می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد مصرف سوخت در پروازهای داخلی در ایران تا سال 2040 در هر 5 سناریو کاهش می‌یابد اما در پروازهای بین المللی فقط در سناریوی اس‌اس‌پی 5 با افزایش مقدار مصرف سوخت جت مواجه هستیم و در سایر سناریوها مصرف سوخت تا سال 2040 کاهش می‌یابد. همچنین انتشار دی اکسید کربن در سال 2040 در پروازهای داخلی بر اساس سناریوی اس‌اس‌پی 5 و 4 به ترتیب برابر 60 و 35 کیلو تن در سال می‌باشد که بیشترین و کمترین میزان انتشار را نشان می‌دهد. این مقادیر برای پروازهای بین المللی به ترتیب برابر 1500 و 850 کیلو تن در سال است.
کلیدواژه ها
هوانوردی -گذار انرژی- انتشار دی اکسید کربن- آینده پژوهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی