بررسی عددی سرعت پاشش متقاطع بر فرایند احتراق در جریان فراصوت |
کد مقاله : 1100-AERO2024 |
نویسندگان |
هادی اردستانی *1، فتح اله امی2 1دانشجو، مقطع دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس 2استاد، دانشکدة مهندسـی مکانیـک، دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
در شرایط پرواز ماورای صوت، اسکرمجتها وسیلههای با بیشترین پیشرانش هوا تنفسی محسوب می شوند و محفظه احتراق آنها بخش اساسی آنها می باشد. برای حل مسائل مربوط به تولید تراست در یک زمان گذرای کوتاه(در حد میلی ثانیه) محفظه احتراقهای سوپرسونیک نیازمند پایداری شعله کافی هستند. که این شامل اختلاط سریع، آغازش استوار و احتراق پایدار است. از آنجا که پایداری یک شعله در یک محفظه احتراق فراصوت، با توجه به شرایط پیچیده جریان، مسألهای چالش برانگیز است، پاشش موثر سوخت بهعنوان نگهدارنده شعله، ضروری است. سه نوع سیستم پاشش سوخت موجود است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. وقتی سوخت به محفظه احتراق پاشش می شود، اولین مرحله اختلاط سوخت و هوا میباشد. این کار را میتوان توسط فرایند پخش انجام داد و یا از مکانیزم نفوذ به وسیله پایه و یا به وسیله پاشش با مومنتوم مناسب در یک زاویه در دیواره محفظه احتراق ایجاد نمود. در همه سیستمهای فوق، سوخت به صورت صوتی یا فراصوتی وارد جریان آزاد میشود. پاشش دیواره را میتوان از نوع فرایند کاملاً دیفیوژنی، پاشش درگاه کاملاً نفوذی و پاشش مرکزی، تلفیقی از هر دو این فرایند در نظر گرفت. در این پژوهش تأثیر سرعت پاشش، بر فرایند احتراق در موتور اسکرمجت بررسی شده است. |
کلیدواژه ها |
اسکرمجت- عدد ماخ- نفوذ- احتراق |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |