بررسی تجربی اثر پیش خلأسازی بر نوسانات فشار در حین راه‌اندازی دیفیوزر
کد مقاله : 1113-AERO2024
نویسندگان
نعمت اله فولادی1، محمد فراهانی *2، امیرعلی نجومی3
1پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
3دانشگاه صنعتی شریف
چکیده مقاله
در این تحقیق به روش تجربی، اثر پیش خلأسازی در عملکرد ناپایای دیفیوزر با استفاده از چهار نسبت سطح ورودی دیفیوزر به سطح خروجی نازل 1.27، 1.91، 1.4 و 7.81 و با رویکرد فشارگذاری آنی موتور تحت هوای فشرده مورد بررسی قرار گرفته است. تغییرات نسبت سطح با استفاده از چهار نازل مخروطی با نسبت انبساط‌های مختلف انجام گرفته است. آزمایش‌ها با استفاده از اندازه‌گیری فشار روی دیواره در طول دیفیوزر و محفظه خلأ در حالت‌های با و بدون پیش خلأسازی انجام شده است. بررسی عملکرد دیفیوزر در شرایط ناپایا نشان داد که افزایش نسبت سطح ورودی دیفیوزر به خروجی نازل در محدوده‌ای از فشار موتورها سبب شکل‌گیری نوسان فشار متناوب در تمام طول دیفیوزر و محفظه خلأ می‌شود. همچنین مشاهده شد، پیش خلأسازی فضای داخلی دیفیوزر، محفظه خلأ و نازل، تغییری در عملکرد دیفیوزر در حضور نوسان فشار ایجاد نمی‌کند و پیش خلأسازی تنها در زمان راه‌اندازی و شروع این نوسانات موثر است. تحلیل‌های فرکانسی صورت گرفته بر روی نتایج نیز نشان داد که فرکانس نوسان در تمام نقاط دیفیوزر ثابت است و با افزایش نسبت سطح، این فرکانس افزایش و دامنه نوسانات کاهش می‌یابد.
کلیدواژه ها
بستر شبیه ساز ارتفاع بالا، دیفیوزر گلوگاه ثانویه، پیش خلأسازی، نوسان فشار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی