بررسی تجربی اثر گردابه لبه حمله بال مثلثی بر میزان انرژی تولیدی برای توربین بادی
کد مقاله : 1126-AERO2024 (R1)
نویسندگان
احمد شرفی *1، رضا حسنوند2
1عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا
2سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نپاجا
چکیده مقاله
امروزه توربینهای بادی نقش مهمی در تامین برق مصرفی ایفا می کنند. هرچه میزان بادی که به سمت ملخ می آید بیشتر باشد، سرعت دورانی ملخ بیشتر شده و برق بیشتری حاصل می گردد. یکی از راههای افزایش باد، استفاده از جریانهای گردابه ای است. در این تحقیق، اثر گردابه های لبه حمله بال مثلثی بر انرژی تولیدی برای توربینهای بادی بصورت تجربی بررسی شده است. این بررسی بر روی دو مدل بال مثلثی با زوایای پسگرایی 60 و 70 درجه و در سرعت 17متر بر ثانیه انجام شده است. بررسیها شامل آشکار سازی جریان روی سطح بال در زوایای حمله مختلف و اندازه گیری فشار سطح در مقاطع طولی مختلف روی سطح بال و اندازه گیری ولتاژ جریان است. نتایج نشان می دهد که گردابه ها در زاویه حمله حدود 5 درجه روی بال، از همان مقاطع ابتدایی شکل می گیرند. با افزایش فاصله طولی از لبه حمله، این گردابه ها نیز قوی تر شده و مساحت بیشتری از بال را در بر می گیرند. همچنین م با افزایش زاویه حمله گردابه ها قویتر می شوند. با مطالعه ضریب فشار روی سطح بالایی بال در مقاطع طولی مختلف مشخص گردید که در مقاطع انتهایی بال افت فشار روی سطح بیشتر شده و به دنبال آن سرعت بادی که به ملخ موتور الکتریکی در آن مقاطع برخورد می کند، بیشترمی شود که این خود باعث افزایش ولتاژ خوانده شده خواهد شد. همچنین مشاهده گردید که در بال با پسگرایی 60 درجه میزان انرژی تولیدی از پسگرایی 70 درجه بیشتر است.
کلیدواژه ها
انرژی بادی – موتور الکتریکی - بال مثلثی –جریان گردابه ای - تست تونل باد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی