تخمین میزان انتشار گازهای گلخانهای ناوگان هواپیمایی مسافربری کشور و اثر نوسازی ناوگان بر کاهش آن |
کد مقاله : 1146-AERO2024 |
نویسندگان |
صبا آقاخانی *1، کوثر فرقانی2، فاطمه سادات رضوی2، محمدمهدی صالحی3 1- 2ندارد 3دانشگاه صنعتی شریف |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی مقدار آلایندههای تولیدشده توسط ناوگان هوایی ایران و تأثیر نوسازی ناوگان بر میزان آلایندهها در سطح کشور است. با توجه به افزایش تأثیر هوانوردی به دلیل پبشرفتهتر شدن جهان در طی سالیان و همهگیری بالای این نوع از ترابری، مسئلهی کاهش اثرات زیستمحیطی در هوانوردی بسیار مهم شده است. نسل جدید هواپیماها کممصرفتر هستند و با توجه به رشد این صنعت میزان تولید آلودگی در آن با شیب زیادی رو به افزایش هست و سفرهای هوایی را با چالش جدی محیطزیستی روبهرو کرده است. در این پژوهش، میزان تولید سالانه گازهای گلخانهای ناوگان هواپیمایی مسافربری فعلی ایران براساس دادههای سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی و فرودگاههای فعال در کشور، تخمین زده شدهاست. در قدم بعدی، ناوگان فعلی هواپیمایی کشور توسط یک سناریو فرضی بهروزرسانی شده و میزان انتشار گازهای گلخانهای تولیدشده توسط ناوگان جدید، مجددا محاسبه شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوسازی ناوگان هوایی کشور سبب کاهش انتشار یک و نیم میلیون تنی گاز دیاکسیدکربن (CO2) میشود که این میزان برابر با کاهش حدود سیصد و دوازده هزار و پانصد خودرو از حملونقل زمینی میشود. در این پژوهش شواهد قانعکنندهای از اثرگذاری مثبت زیستمحیطی مرتبط با جایگزینی ناوگان فرسوده با هواپیماهای نسل جدیدتر بدست آمدهاست که با هدف نگارندگان همخوانی دارد. |
کلیدواژه ها |
گازهای گلخانهای، ناوگان هواپیمایی، نوسازی ناوگان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |