شبیه سازی اثر مولد میکرو گردابه بر اثر بخشی خنک کاری لایه ایی روی سطح پره استاتور
کد مقاله : 1147-AERO2024
نویسندگان
امینه سواری *، احسان روحی
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده مقاله
بخش های مختلف ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﮔﺎز به خصوص پره های توربین ضمن قرار گیری در سیکل، همواره در مواجهه با ﺳﯿﺎل داغ و با دمای زیاد هستند. این در معرض دمای بالا بودن باعث بالا رفتن دمای پره ها می شود. اغلب این دﻣﺎی زیاد در حدود دﻣﺎی ﻧﻘﻄﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﻮاد سازنده ی بخش های مختلف ﺗﻮرﺑﯿﻦ یا حتی بیشتراز آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در عین حال باید توجه داشت که راندمان حرارتی موتورهای توربین گاز به صورت مستقیم به درجه حرارت گازهای داغ ورودی به توربین وابسته است. به عبارت دیگر، با افزایش دمای گازهای ورودی به توربین، راندمان کلی سیکل نیز بالا می رود. به همین دلیل خنک کاری پره های نازل ورودی توربین جهت افزایش طول عمر پره ها و افزایش راندمان توربین مهم می باشد.یکی از متد های خنک کاری، جریان دادن هوای خنک کننده بوسیله ی ایجاد شیارهایی در لبه های حمله و فرار با شکل های هندسی متفاوت می باشد. در این پژوهش اثر قرار دادن یک مولد میکرو گرداب (VG) در بالادست شیار تزریق کننده ی جت خنک‌کننده فیلمی برای بهبود عملکرد خنک‌کننده لایه ای سطح پره بررسی می شود. هدف این تحقیق بررسی اثر اضافه کردن این مولد میکرو گردابه بر اثربخشی خنک کاری لایه ای روی پره های نازل ورودی توربین گاز است.
کلیدواژه ها
خنک کاری لایه ایی-پره توربین - مولد میکرو گرداب (VG)-ورتکس جنریتور- دمای جت تزریق شده-مومنتوم دمش- جریان هوای خنک کننده روی سطح پره توربین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی