تحلیل و بررسی اثر پارامترهای مختلف بر روی جهت رشد ترک و شروع مجدد رشد ترک در صفحه آلومینیومی حاوی ترک مرکزی مورب ترمیم شده با وصله کامپوزیتی تحت اثر بار خستگی
کد مقاله : 1155-AERO2024
نویسندگان
پوریا سبزی *1، فریبرز شیبانیان2، مهدی فکور3
1دانشگاه تهران - دانشکدگان علوم و فناوری های میان رشته ای-دانشکده هوافضا
2دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دانشکده هوافضا
3عضو هیات علمی
چکیده مقاله
در این مقاله، به تحلیل جامع رفتار خرابی پیش رونده به منظور ارزیابی تاثیر ابعاد وصله کامپوزیتی و نحوه لایه چینی بر روی جهت رشد ترک و شروع مجدد رشد ترک در صفحه آلومینیومی ترمیم شده با وصله کامپوزیتی تحت اثر بار خستگی پر چرخه پرداخته شده است.
تحلیل رفتار خرابی در مجموعه چسب، وصله کامپوزیتی،صفحه آلومینیوم ترک‌دار به واسطه اعمال بار خستگی در حالت مود مختلط بسیار پیچیده است و بررسی و تجزیه و تحلیل اثرات آسیب در اجزای مختلف تحت اثر بار خستگی نیازمند ابزار عددی بسیار قوی و دقیق می‌باشد.
به منظور تحلیل خرابی پیش رونده در ناحیه چسب از مدل المان ناحیه چسبنده و در قسمت وصله کامپوزیتی از مدل مکانیک خرابی پیوسته استفاده شده است. در این پژوهش به منظور مشاهده اثر لایه چینی و ابعاد وصله کامپوزیتی و ضخامت وصله کامپوزیتی در پیش‌بینی جهت رشد ترک از مدل‌های متنوعی استفاده شده است. در این تحلیل مشخص شده است که می‌توان با چینش درست لایه‌ها و انتخاب ابعاد مناسب برای وصله کامپوزیتی شروع مجدد رشد و جهت رشد ترک را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که فاکتور شدت تنش در نوک ترک مقدار کمتری داشته باشد و به‌تبع آن عمر صفحه آلومینیومی ترمیم شده را می‌توان افزایش داد و درنهایت معیاری جهت بهینه‌سازی ابعاد و لایه چینی ترمیم کامپوزیتی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
مود مختلط – ترمیم کامپوزیتی – خستگی پر چرخه – مدل المان ناحیه چسبنده – مکانیک خرابی پیوسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی