مدلسازی رفتار سهبعدی یک موتور پالسجت بادریچه با مدلهای دوبعدی |
کد مقاله : 1157-AERO2024 (R1) |
نویسندگان |
فرهاد قدک *1، محمدرضا کارگر آبجهان1، معصومه عامریان2، حسن مسعودی راد1، علی خالقی2 1دانشگاه جامع امام حسین(ع) 2دانشگاه صنعتی شاهرود |
چکیده مقاله |
موتورهای پالسجت نوعی موتور جت هستند که بر اساس اصل احتراق متناوب و افزایش فشار کار میکنند. موتورهای پالسجت بادریچه توسط شرکت آرگوس با موتور V1 در جنگ جهانی دوم شناخته و عملیاتی شدند. احتراق ناگهانی سوخت فشار داخل موتور پالسجت را افزایش میدهد. تخلیه گازهای محصولات احتراق در این موتورها بهاندازهای نیست که فرآیند فشار ثابت بماند و فرآیند احتراق بیشتر به حجم ثابت نزدیک است. به دلیل اثر متقابل فرآیند احتراق بر عملکرد دریچهای نازک فنری، شبیهسازی کامل این موتورها بسیار دشوار و پیچیده است. در این مقاله با ارائه روشی نسبتاً ساده، رفتار دریچه که کاملاً سهبعدی است با مدلی دوبعدی شبیهسازیشده و مدل سادهای نیز برای مدلسازی احتراق مورداستفاده قرار گرفته است. برای اعتبار سنجی نتایج نیز، از نتایج تجربی موتور پالسجت PJ32 استفاده شده است. نتایج نشاندهنده تطابق خوبی بین دادههای شبیهسازی و تجربی است و تراست و مصرف سوخت ویژه پیشبینیشده تطابق خوبی با دادههای تجربی دارد. |
کلیدواژه ها |
: پالسجت بدون دریچه - تراست – مصرف ویژه سوخت – شبیهسازی دوبعدی - cfd |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |