پدیده شناسی موتور های پالس جت با استفاده از آزمایشات تجربی- بخش اول |
کد مقاله : 1158-AERO2024 (R1) |
نویسندگان |
فرهاد قدک *1، جواد مصطفایی1، محمدعلی کمال1، محمدرضا کارگر آبجهان1، محمود علی محمدی1، عبدالعلی حقیری2 1دانشگاه جامع امام حسین(ع) 2دانشگاه امام حسین علیه السلام |
چکیده مقاله |
موتور پالسجت بادریچه که عملا با موتور V1 در جنگ جهانی دوم عملیاتی شد موتوری بسیار ارزانقیمت و با کاراییهای منحصربفرد است. علیرغم ویژگیهای فوق العاده این موتور، بدلیل مصرف سوخت زیاد، عمر کم دریچه و صدای بسیار بالا و آزاردهنده پس از جنگ جهانی دوم در رقابت با موتورهای توربوجت عملا کنار گذاشته شد. در سالهای اخیر و با توجه به رونق پهپادها و بخصوص پهپادهای انتحاری (یک بار مصرف)، مجددا این نوع موتور مورد توجه قرار گرفته است. این موتور علیرغم هندسه بسیار ساده (عملا مشابه یک لوله) دارای فیزیک بسیار پیچیده است بگونهای که هنوز تحلیل و بخصوص طراحی آن دارای چالشهای بسیار است. از مسائلی که بندرت در منابع از آن بحث میشود دلایل عدم روشن موتور و چگونگی رفع مشکلات راهاندازی آن است. در این مقاله با چندین نوع موتور و دریچه آزمایشاتی تجربی صورت گرفته و با استفاده از این آزمایشات این نتیجه بدست آمده که برای راهاندازی مناسب باید سرعت احتراق در محفظه آزمون باید بالا رود و اینکار با افزایش گردابههای درون محفظه و پیشگرم کردن سوخت امکانپذیر است. نازک کردن ضخامت دریچه نیز راهاندازی را آسان کرده ولی عمر دریچه را کاهش میدهد. عوامل دیگری مانند زاویه نصب دریچهها در ایجاد گردابه و درنتیجه عملکرد موتور موثر است. |
کلیدواژه ها |
: پالسجت بادریچه - پیشگرم سوخت - گردابه درون محفظه احتراق- پایداری احتراق. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |