ضرایب بهرة بهینه هدایت تناسبی افزوده بر مبنای تحلیل خطای برخورد
کد مقاله : 1202-AERO2024
نویسندگان
امیرحسین میرزایی1، رحیم اسدی1، سید حمید جلالی نائینی *2
1ایران تهران دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مکانیک مهندسی هوافضا
2ایران تهران دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مکانیک گروه مهندسی هوافضا
چکیده مقاله
در مطالعة حاضر، ضرائب بهرة بهینة قانون هدایت تناسبی افزوده به عنوان دو پارامتر مستقل بر مبنای کمینه کردن حداکثر فاصلة خطای برخورد و همچنین کمینه‌سازی ریشة میانگین مجذور خطای برخورد در یک بازة زمان نهایی معین با استفاده از شبیه‌سازی مستقیم و روش الحاقی بدست آمده است. برای این منظور، معادلات خطی‌شدة هدایت تناسبی افزوده بصورت بی‌بعد و در حالت دو بعدی بکار رفته است. سیستم هدایت و کنترل با تابع تبدیل دو‌جمله‌ای مرتبة پنجم و شتاب مانوری نیز بدون محدودیت اشباع مدل شده است. تحلیل فاصلة خطای برخورد تنها به ازای شتاب ثابت هدف (با فرض بدون خطای سمت اولیه) صورت پذیرفته است. مزیت نتایج حاصل این است که علاوه بر نقاط کمینه، محدوده‌های افزایش خطای برخورد به میزان، یک درصد، پنج درصد، 10 درصد و 20 درصد نیز نمایش داده شده است. در این صورت می‌توان اشتراک محدوده‌های مورد نظر به ازای دو معیار عملکرد حداکثر فاصلة خطای برخورد و ریشة میانگین مجذور خطای برخورد در یک بازة زمان نهایی معین (در انتهای مسیر) را بدست آورد. در نهایت، دو معیار عملکرد مذکور با ضریب وزنی ترکیب شده و با برازش منحنی، روابطی برای ضرائب بهرة بهینه بر حسب ضریب وزنی و زمان نهایی بی‌بعد ارائه شده است.
کلیدواژه ها
هدایت تناسبی افزوده- ضریب ناوبری بهینه - معیار خطای برخورد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی