تحلیل ، ارزیابی و علم سنجی (scientometric ) سیستم‌های کنترلی موتورهای هوایی
کد مقاله : 1217-AERO2024
نویسندگان
فرهاد کیانی فلاورجانی *
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده مقاله
امروزه تولید علم، اولویت توسعه هر کشور است و توسعه علمی مقدمه توسعه فناوری و به تبع آن افزایش رونق اقتصادی و افزایش تولید ملی است. علم سنجی یکی از رایجترین روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی می‌باشد. انتشار مداوم شاخص‌های علم سنجی که توصیف کننده پژوهش در حوزه های مختلف علمی است می‌تواند عنصری مفید و کارآمد برای مدیریت تحقیق و سیاستگذاری و چگونگی تخصیص بودجه و امکانات در صنایع و یا سازمانها باشد. با توجه به نقش و اهمیت سیستم کنترل سوخت در هواپیما در این مقاله به بررسی و تحلیل سیستم‌های کنترلی موتورهای هوایی با استفاده از الگوهای علم سنجی پرداخته شده است. موتورهای توربین گاز هوایی (موتورهای جت) نقش مهمی در موفقیت عملکرد هواپیما ایفاء می‌کنند.این موتورها، وظیفه تامین تراست مطلوب خلبان را در شرایط کاری مختلف بر عهده دارند. در این راستا، سیستم‌ کنترل سوخت موتورهای جت وظیفه مهمی در تامین تراست مورد درخواست خلبان به همراه ارضاء قیود و محدودیت‌های فیزیکی موتور از جمله جلوگیری از وقوع سرج و استال در کمپرسور، خاموش شدن شعله، جلوگیری از فرارفت سرعت دورانی از سرعت ماکزیمم مجاز و جلوگیری از فرارفت دمای ورود به توربین از حداکثر دمای مجاز دارد. در این مقاله ابتدا مفاهیم و وظایف، دسته بندی و انواع سیستم‌های کنترلی تشریح و در ادامه با استفاده از الگوهای علم سنجی میزات توسعه و پیشرفت فناوری های مرتبط و ارزیابی از توسعه دانش توسط محققین ایرانی در حوزه سیستم‌های کنترلی سوخت ارایه شده است.
کلیدواژه ها
علم سنجی- سیستم کنترلی سوخت- موتور جت- الگوریتم کنترلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر