آنالیز ارتعاشات پمپ سانتریفوژ سرعت بالا در شرایط کاویتاسیونی
کد مقاله : 1231-AERO2024
نویسندگان
علی چراغی1، علی باقری *1، رضا ابراهیمی2
1کارمند علمی
2استاد
چکیده مقاله
کاویتاسیون یک جریان دو فازی دارای دو جزء مایع و بخار بوده و قسمت غیر مایع آن یا به صورت یک حفره تقریباً ثابت و یا به صورت حباب‌هایی در حال حرکت می‌باشد. امروزه این موضوع ثابت شده است که عامل اصلی فرسایش ناشی از کاویتاسیون، انهدام حباب‌های کاویتاسیونی می‌باشد. عموماً حفره کاویتاسیون در جایی‌که عدد کاویتاسیون پایین باشد تشکیل می‌شود. به عبارتی، در صورتیکه عدد کاویتاسیون به اندازه کافی بزرگ باشد کاویتاسیون مشاهده نشده و در عوض برای اعداد کاویتاسیون خیلی کوچک حفره‌های نسبتاً بزرگ بر روی جسم تشکیل خواهد شد. با افزایش عدد کاویتاسیون، حفره کاویتاسیون کاملاً محو می‌شود؛ پس از اینکه حفره کاویتاسیون کاملاً محو شد هنوز حباب های کاویتاسیون در محل کمینه‌ی فشار وجود دارند. لذا این حباب‌ها در داخل جریان حرکت کرده و انهدام آنها موجب فرسایش جسم خواهد شد. در هر پدیده کاویتاسیونی علاوه بر مشکلات مربوط به آسیب و خوردگی، ارتعاشات نیز با دامنه و فرکانس‌های مختلفی ایجاد می‌گردد که این ارتعاشات بستگی به فاز و حالت تشکیل کاویتاسیون و رژیم دورانی توربوپمپ یا پمپ مورد تحلیل دارد. در این پژوهش، با انجام تست‌هایی که فشار ورودی پمپ در آنها از مقادیر مورد نیاز تا حالتی که افت هد 3% (آستانه کاویتاسیون مخرب) کاهش می‌یابد، به ثبت داده‌های ارتعاشاتی پرداخته شده است. نتیجه آنکه با افزایش کاویتاسیون (کاهش عدد کاویتاسیونی)‌ میزان دامنه ارتعاشات در فرکانس‌های ثابت کاهش می‌یابد و دلیل این قضیه به میرایی ارتعاشات توسط حباب‌ها بر می‌گردد.
کلیدواژه ها
کاویتاسیون – ارتعاشاات – حباب‌های کاویتاسیونی- میرایی – تحلیل ارتعاشات
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر