مطالعه عددی اثر تزریق جت متقابل در کاهش پسا و حرارت در پرنده‌های ماوراءصوت
کد مقاله : 1237-AERO2024
نویسندگان
محمدرضا سرلک *، محسن سرگلزایی، محمد هادی اسلامی
پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک قدر، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی هوافضا
چکیده مقاله
در این مطالعه عددی به بررسی اثر تزریق جت متقابل در کاهش پسا و حرارت در پرنده‌های ماوراءصوت پرداخته شده است. مطابق تحقیقات صورت گرفته پارامترهای اثر گذار در تزریق جت ماوراءصوت نسبت فشار، قطر تزریق جت یا دبی جرمی و دمای سکون سیال تزریق شده آن است. که در بین موارد اشاره شده نسبت فشار تزریق و دبی جریان بسیار اثرگذار هستند. مطابق نتایج حاصل شده در فشار تزریق 1005 کیلوپاسکال (نسبت فشار 0.25) میزان ضریب پسا به مقدار 2/49 درصد کاهش خواهد یافت و در قطر سوراخ 10 میلی‌متر مطابق هندسه مرجع ضریب پسا تا 64 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین مطابق حل عددی صورت گرفته دمای سکون سیال اثری بر روی ضریب پسا نمی‌گذارد، به طوریکه با افزایش دمای سکون کاهش انتقال حرارت صورت می‌گیرد. لذا با افزایش قطر که همان دبی جرمی سیال تزریق است میزان ضریب پسا و انتقال به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. بنابراین به کارگیری از متود تزریق جت در سامانه‌های ماوراءصوت سبب افزایش راندمان و عملکرد آنها خواهد شد.
کلیدواژه ها
تزریق جت متقابل، ماوراءصوت، کاهش پسا، کاهش حرارت، مطالعه عددی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی