مطالعه تجربی عملکرد آیرودینامیکی بال هلالی با زاویه پس‌گرایی مختلف
کد مقاله : 1270-AERO2024
نویسندگان
محمد مصلی‌نژاد1، مصطفی کاظمی2، سحر نوری1، محمود مانی *3
1دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی هوافضا
3حافظ، روبروی سمیه دانشگاه امیرکبیر
چکیده مقاله
امروزه به‌کارگیری پلنفرم‌های نوین و تغییر زاویه پس‌گرایی بال با هدف بهبود کارایی آیرودینامیکی در طراحی بال هواپیماهای مسافربری مورد توجه جامعه هوانوردی قرار گرفته‌است. تمرکز اصلی این پژوهش بر زاویه پس‌گرایی و بال هلالی بوده و مطالعه تاثیرات این متغیر طراحی بال در جریان‌های با اعداد رینولدز پایین به صورت تجربی هدف اصلی این پژوهش بوده است. به منظور بررسی عملکرد آیرودینامیکی بال هلالی از سه بال استفاده شده است که در این بال‌ها زاویه پس‌گرایی قسمت درونی هر سه بال یکسان و برابر با 30 درجه بوده و زاویه پس‌گرایی در قسمت خارجی بال‌ها متغیر بوده به‌نحوی‌که یکی از بال‎ها اثر کاهش زاویه پس‌گرایی (0 درجه)، بال دیگر اثر ثابت ماندن این زاویه (30 درجه) و بال دیگر اثر افزایش زاویه پس‌گرایی (60 درجه) را نشان دهد. متغیرهای این آزمایش‌، زاویه حمله و سرعت جریان آزاد بوده است. به طور کلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان از تاثیرات مختلف به‌کارگیری بال هلالی بر عملکرد آیرودینامیکی و فیزیک جریان داشته است. به‌طور مثال در زوایای حمله بالاتر از 8 درجه، در تمامی سرعت‌ها با افزایش زاویه پس‌گرایی بال هلالی 60 درجه عملکرد آیرودینامیکی بهتری را از خود نشان داده است. همچنین در زاویه حمله 8 درجه ضریب برآ به پسا در بال هلالی 60 درجه 20 درصد نسبت به بال هلالی 30 درجه و 38 درصد نسبت به بال هلالی 0 درجه افزایش نشان داده است.
کلیدواژه ها
آزمایش تونل باد، زاویه پس‌گرایی، بال هلالی، آیرودینامیک تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی