آشکارسازی پدیده‌های سه‌بعدی جریان حول ایرفویل صدمه‌دیده با استفاده از تونل دود
کد مقاله : 1273-AERO2024
نویسندگان
مائده حضوری1، مصطفی کاظمی2، محمود مانی *3
1حافظ، روبروی سمیه دانشگاه امیرکبیر
2دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی هوافضا
3دانشگاه امیرکبیر
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، آشکارسازی سه‌بعدی پدیده‌ها حول بالواره‌های صدمه‌دیده است. در این مطالعه، با استفاده از آشکارسازی جریان به روش دود به بررسی پدیده‌ها و پارامترهای موثر بر جریان حول بالواره‌های صدمه‌دیده بالواره ناکا 412-64 پرداخته‌شده‌است. در این پژوهش که به صورت تجربی انجام گرفته، 9 بالواره صدمه‌دیده با صدمات دایروی، مثلثی و ستاره‌ای به‌کارگرفته شد‌ه‌است. آزمایش‌های تونل باد در سه زاویه حمله 5، 10 و 15 درجه با هدف مشاهده پدیده‌های بالواره صدمه‌دیده در دو فیزیک جریان جت ضعیف و قوی صورت‌گرفته‌است. در آشکارسازی در زاویه حمله 5 درجه جت خروجی از صدمه به علت قدرت و شدت کم جریان خروجی از صدمه، جت ضعیف نام‌گرفته‌است. همچنین به فیزیک جریان حول بالوراه در زوایای حمله 10 و 15 درجه، جت قوی گفته شده که پدیده‌های خاصی را شامل می‌شود. در آشکارسازی‌ها در زوایای حمله 10 و 15 درجه، جت قوی خروجی از صدمه، جریان بازگشتی پشت صدمه و گردابه‌های چرخشی مخالف مشاهده‌شده‌است. به‌علاوه در این دو زاویه حمله، جدایش جریان از لبه حمله نیز به‌خوبی قابل مشاهده بوده است. در آشکارسازی‌های زاویه 5 درجه، جدایش جریان از ابتدای لبه حمله، جریان بازگشتی و معکوسی مشاهده نشده و تنها جدایش جریان از سطح ثبت‌شده‌است. با بررسی‌های می‌توان به این نتیجه رسید که قدرت جت خروجی از صدمه به ترتیب در صدمه دایروی بیشتر از مثلثی و مثلثی بیشتر از ستاره‌ای است و علت این امر وجود گوشه‌های اشکال هندسی است که در راستای جریان عبوری قرار دارند و جریان را آشفته می‌کنند.
کلیدواژه ها
آیرودینامیک تجربی، تونل باد، آشکارسازی دود، بالواره صدمه‌دیده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر