تعیین حساسیت پمپهای گریز از مرکز سرعت بالا به تغییر پارامترهای هندسی با استخراج یک رابطه بهینه در موتورهای سوخت مایع |
کد مقاله : 1279-AERO2024 (R1) |
نویسندگان |
علی باقری *، محمدجواد منتظری کارمند علمی |
چکیده مقاله |
از حساسترین موارد در فرآیند تولید پمپهای موتور سوخت مایع، عدم تطابق ابعاد هندسی مانند دهانه، قطر، ضخامت و زوایای پرههای ایمپلر در ورود و خروج با مقادیر نقشه میباشد. این امر موجب بروز تغییراتی در عملکرد پمپ (مانند تغییر دبی، هد و راندمان) و درنتیجه تغییر رفتار کاری موتور سوخت مایع میگردد. لذا حد پذیرش تغییرات، حائز اهمیت بوده و پیش از مونتاژ پمپ و قبل از پرتاب، بررسی رفتار برحسب عدم تطابقهای مذکور، بسیار مهم است. راه دستیابی به این اهداف و از مسائل مهم فاز طراحی، تحلیل و تعیین حساسیت پمپها به تغییرات ابعاد هندسی میباشد. با انجام این تحلیل میتوان به مهم یا غیرمهم بودن این تغییرات بر بازدهی، هد و دبی پمپها پرداخت. هدف تحقیق حاضر، استخراج رابطه بهینه جهت تحلیل حساسیت پمپ میباشد. این رابطه از ترکیب دو رابطهی موجود هد و دبی پمپها استخراج میگردد. مزیت رابطه جدید، از یک سو حضور همزمان دبی و پارامترهای هندسی در رابطهی اول بوده و از سوی دیگر تعیین مقادیر مجهول رابطهی دوم میباشد که بدون رهیافت مذکور، این مقادیر مجهول نیاز به تستهای هیدرولیکی بسیار دقیق خواهند داشت. از رابطهی مذکور، نرمافزار آنالیز حساسیت پمپهای گریز از مرکز طراحی شد که در آن مقادیر طراحی پارامترها اخذ و حساسیت پمپ بر حسب تغییرات این مقادیر ارائه میشود. تحلیلها برای توربوپمپ یک موتور سوخت مایع خاص ارزیابی شد؛ نتایج، نشاندهنده حساسیت بالاتر به پارامترهای قطر و پهنای پره در خروجی پمپ نسبت به بقیه پارامترها بوده و تطابق این یافتهها با واقعیت و انتظارات بسیار خوبست. |
کلیدواژه ها |
موتور سوخت مایع – توربوپمپ -تحلیل حساسیت - عملکرد و بازدهی - رابطه بهینه حساسیت پمپ |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |