مطالعه روش‌های بهبود عملکرد و گرمایش آیرودینامیکی دماغه پخ در جریان ماوراء‌صوت
کد مقاله : 1289-AERO2024 (R1)
نویسندگان
محسن سرگلزایی *1، علیرضا ربیعی2، محمد مارکی3، محمد افتخاری3
1پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک قدر، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی هوافضا
2استادیار گروه مهندسی هوافضا، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
3پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک قدر، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی هوافضا، تهران
چکیده مقاله
از چالش‌های پرواز در سرعت‌های زیاد، تشکیل امواج ضربه‌ای روی اجسام پرنده و در نتیجه افزایش پسای موج و گرمایش آیرودینامیکی است. بنابراین هر روشی که باعث کاهش این دو چالش شوند، یک اقدام مثبت برای طراحان اجسام پرنده سرعت بالا است. در این مقاله موضوع گرمایش آیرودینامیکی در جریان ماوراء‌صوت و راه‌های کنترل آن از دیدگاه علم مواد و علم آیرودینامیک پرداخته شده است. در رویکرد علم مواد از مواد مقاوم و فناشونده استفاده می‌شود که به تحمل گرمایش منجر می‌شود؛ ولی در پرواز طولانی‌مدت این راهکار به صرفه نمی‌باشد. در رویکرد دوم با روش‌های آیرودینامیکی سعی می‌شود تا این چالش‌ها مرتفع گردد. در خصوص روش‌های آیرودینامیکی می‌توان گفت روش‌های اصلی شامل اسپایک؛ حفره؛ تزریق جت؛ تخلیه انرژی و استفاده از روش‌های ترکیبی مانند حفره و تزریق جت؛ اسپایک و تزریق جت وجود دارد. این مقاله به بررسی این روش‌ها پرداخته است.‏ بهترین راهکار متصور برای عملیاتی کردن راهکارهای آیرودینامیکی رفع چالش‌های پسا و گرمایش آیروترمودینامیکی در گام اول، روش ترکیبی اسپایک-جت و در گام دوم روش ترکیبی حفره-تزریق جت متقابل می‌باشد که نیازمند مطالعات بیشتر در کشور است.
کلیدواژه ها
گرمایش آیرودینامیکی – کاهش پسا – جریان ماوراء‌صوت - اسپایک- تزریق جت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی