توسعه الگوریتم طراحی مفهومی موتور سوخت جامد مبتنی بر طراحی مفهومی گرین: روششناسی |
کد مقاله : 1304-AERO2024 |
نویسندگان |
مسعود محمدی *1، مریم احمدیان2، مهدی وکیلی3 1عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 2دانشگاه تهران 3دانشگاه آزاد - واحد تهران جنوب |
چکیده مقاله |
طراحی مفهومی موتورهای سوخت جامد بهمیزان زیادی به طراحی گرین آن وابسته است. در اغلب طراحیهای مفهومی که مبتنی بر تخمینهای ساده هستند، طراحی گرین تنها به تعیین وزن و حجم کلی گرین محدود و از نحوه سوزش یا جزئیات بیشتر شکل گرین چشمپوشی میشود. در طراحیهای پیچیدهتر، شکل گرین نیز در قالب نرمافزارهای طراحی گرین به روند طراحی افزوده میشود که گرچه دقیقتر است، میتواند روند کلی طراحی را طولانیتر کند. در این مقاله روند طراحی مفهومی موتور سوخت جامد در سه بخش بدنه، شیپوره و گرین ارائه میشود. هدف این مقاله حفظ سادگی روند طراحی در کنار امکان آزادی عمل به طراح در انتخاب پیکرهبندی کلی گرین و نحوه سوزش آن است. در این روند طراحی، گرین مورد نظر دارای یک ستارهای است که بنابر ضرورت میتواند از هر چهار وجه (داخل، خارج و دو سر) بسوزد. این طراحی براساس دو کمیت اصلی ضربه کل و زمان عملکرد آغاز و براساس قیود طراحی (مثل حداکثر وزن، طول و قطر) پیشنهادهایی را به طراح میدهد. این روند طراحی بهراحتی در قالب یک نرمافزار یا ماشینحساب طراحی قابل پیادهسازی است. در این مقاله به ارائه جزئیات روند طراحی پرداخته شده و کاربرد آن در مقاله دیگری ارائه میشود. |
کلیدواژه ها |
طراحی مفهومی – موتور سوخت جامد – گرین – شیپوره – سطح سوزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |