شبیهسازی عددی اثر زاویه انهدرال بر روی مشخصه های دینامیک استال پره نوسان پیچشی روتور بالگرد در پرواز رو به جلو |
کد مقاله : 1316-AERO2024 |
نویسندگان |
فرید حسین زاده *1، سید محمد حسین کریمیان2، حمید پرهیزکار3 1دانشگاه صنعتی امیرکبیر 2دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر 3دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر |
چکیده مقاله |
در این تحقیق به بررسی اثرات زاویه انهدرال بر روی مشخصههای آیرودینامیکی پره نوسان پیچشی در حداکثر سرعت رو به جلوی پروازی با نسبت پیشروری 0.35 پرداخته شده است. برای شبیهسازی میدان جریان سه بعدی، معادلات ناپایای متوسطگیریشده ناویر استوکس با استفاده از روش گسستهسازی حجم محدود و از تکنیک مش لغزنده استفاده شده است. شبکه مورد استفاده از نوع ترکیبی بوده و از مدل برای مدلسازی جریان مغشوش بهره گرفته شده است. جهت اعتبار سنجی نتایج عددی از مقایسه روتور ناسا کارادونا تانگ در شرایط پرواز گذر صوت استفاده شده است که مقایسه نتایج نشان دهنده دقت مناسب روش عددی بکار رفته است. در ابتدای این تحقیق به بررسی اثر زاویه انهدرال بر روی مقطع شعاعی 0.95 پرداخته شده که نتایج نشان دهنده بازیابی مناسب ضریب لیفت این مقطع در ناحیه پسرونده داشته است. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که استفاده از نوک پره با زاویه انهدرال باعث افزایش جزئی ضریب بار پره روتور به مقدار 2.1 درصد و همچنین افزایش کارایی آیرودینامیکی پره روتور به مقدار 5 درصد در این سرعت مهم دارد. |
کلیدواژه ها |
آیرودینامیک ناپایا، دینامیک استال، روتور، بالگرد، حداکثر سرعت پروازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |