بررسی اثر پوشش دهی کامپوزیت بر رفتار پره دوار کوادکوپتر با درنظر گرفتن برهمکنش سازه و سیال
کد مقاله : 1330-AERO2024
نویسندگان
نبی مهری خوانساری *1، امین مقتدر2
1دانشگاه صنعتی سهند، دانشکده مهندسی مکانیک
2دانشگاه صنعتی سهند
چکیده مقاله
پره کوادکوپتر یکی از اجزای اصلی در کوادکوپتر به شمار می‌آید. این وسیله دو وظیفه تولید تراست و تولید گشتاور را در پرواز کوادکوپتر به عهده دارد. عوامل بسیاری در عملکرد پره کوادکوپتر نقش دارند که از بین آن‌ها می‌توان به جنس، طول و گام پره اشاره کرد. در این مقاله، اثر پوشش دهی پره بر نحوه عملکرد پره دوار با در نظر گرفتن برهمکنش سازه و سیال مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بدین منظور، ابتدا، DJI_9443 کوادکوپتر مدل‎سازی شد. سپس، پره مورد نظر با استفاده از نرم افزار دینامیک سیالات محاسباتی تحلیل و پس از طبقه بندی نتایج، مقادیر مختلف تنش، کرنش و جا به جایی برای پره با پوشش کربن/اپوکسی و شیشه اپوکسی گزارش شد. در این تحقیق با توجه به لزوم بررسی استحکام نهایی و اثر پارامترهای ذکر شده، اثر تغییرات فشار و جریان بر استحکام پره بررسی شد. نتایج حاصل نشان دهنده بهبود رفتار پره با پوشش دهی کامپوزیت کربن/اپوکسی و شیشه/اپوکسی در مقایسه با پره بدون پوشش دهی می باشد. به طوریکه، با استفاده از پوشش کربن/اپوکسی مقادیر تنش به اندازه 50 تا 80 و برای شیشه/اپوکسی مقادیر تنش 36 تا 73 درصد بهبود یافته است. همچنین، میزان کرنش با استفاده از پوشش کربن/اپوکسی و شیشه/اپوکسی به ترتیب به اندازه 40 و 44 درصد نسبت به پره بدون پوشش کاهش می یابد.
کلیدواژه ها
پره دوار- دینامیک سیالات محاسباتی- برهمکنش سازه و سیال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی