تحلیل محفظه رانش موتور کرایوژنیک 35 کیلونیوتن و آنالیز حساسیت دبی فیلم خنک‌کاری
کد مقاله : 1334-AERO2024
نویسندگان
مسعود عیدی عطارزاده *
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
در این مقاله، با استفاده از یک نرم‌افزار توسعه داده‌شده، فرآیند احتراق درون موتور کرایوژنیک به‌صورت یک‌بعدی و با استفاده از حل تعادلی شبیه‌سازی می‌شود. در این راستا، مدل‌هایی جهت تحلیل احتراق و نازل به کار گرفته شده است. با استفاده از این نرم‌افزار، در ابتدا رفتار موتو کرایوژنیک در نقطه طراحی شبیه‌سازی شده است. سپس آنالیز حساسیت بر روی درصد دبی خنک کاری فیلمی انجام شده است. نتایج تحلیل در نقطه طراحی، نشان از صحت عملکرد موتور دارد. نتایج آنالیز حساسیت نشان می‌دهد که دمای محفظه احتراق بر اساس درصد دبی رفتار افزایشی-کاهشی دارد زیرا نسبت سوخت به هوا محفظه احتراق به ازای برخی از دبی‌ها به عدد استویکیومتریک نزدیک می‌شود و سپس فاصله می‌گیرد اما جرم مولی گازها دچار تغییر شده و در نتیجه ضربه ویژه و سرعت مشخصه رفتار بر حسب افزایش دبی رفتار کاهشی دارد به طوری که افزایش درصد خنک‌کاری تا 20% ، ضربه ویژه را 7 ثانیه کاهش می‌دهد.
کلیدواژه ها
موتور کرایوژنیک – آنالیز یک بعدی – دبی فیلم مایع خنک کاری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی